Test tolerancije na glukozu u trudnoći

Test tolerancije na glukozu u trudnoći 

Trudnoća se sa razlogom naziva drugo stanje jer organizam žene tokom tog perioda drugačije i intezivnije reaguje na spoljašnje i unutrašnje faktore koji utiču na njega pa su samim tim zdravlje i imunitet trudnice su ugroženiji i osteljiviji nego inače.

Kod nekih trudnica javlja se povišen nivo šećera u krvi odnosno trudnički ili gestacijski dijabetes. Ovo stanje ginekolozi pomno prate i regulišu ishranu kod trudnica kako ne bi došlo do pogoršavanja stanja. Gestacijski dijabetes kod većine žena nestaje ubrzo nakon porođaja iako se u pojedinim slučajevima ne povlači nakon rođenja deteta zbog čega neke porodilje postaju dijabetičari. Kako do toga ne bi došlo trudnice sa povišenim šećerom u krvi i urinu obavezno bi trebalo da rade oralni test tolerancije na glukozu - Oral glukose tolerance test (OGTT).

Pored trudnica sa povišenim šećerom ili onih sa simptomima dijabetesa, koji u trudnoći neretko izostanu ili budu zanemarani kao simptomi trudnoće - stalna žeđ i drugi, ovaj test trebalo bi da rade i sve rizične grupe trudnica odnosno one koje su sklone gojaznosti u trudnoći i inače, one koje imaju više od 35 godina, one koje imaju povišen krvni pritisak kao i one koje u porodici imaju obolele od dijabetesa.

Test tolerancije na glukozu uglavnom se radi od 24. do 28. nedelje trudnoće, a najkasnije do 32. nedelje trudnoće mada su to izuzeci. Ukoliko je kod trudnice u ranoj trudnoći utvrđen povišen nivo šećera u krvi ili u urinu test se može raditi i pre 24. nedelje. Ja sam ga radila u 24. nedelji, a razlog je porodična anamneza odnosno i otac i majka su mi dijabetičari i na svu sreću nisam imala povišen šećer u krvi.


Kako se radi test tolerancije na glukozu u trudnići?

Veče uoči testiranja odnosno 12 sati ranije kao i kod svih laboratorijskih analiza krvi ne treba ništa jesti, a treba večerati laganu hranu. Ujutru idete u laboratoriju i na prazan stomak vadite krv kako bi vam utvrdili nivo šećera u krvi pre ispijanja rastvora glukoze sa vodom. Potom pijete 100 grama glukoze rastvorene u vodi nakon čega vam odmah vade krv, a potom vam još dva puta vade krv na po sat vremena. Ta dva preostala sata dok čekate da vam vade krv morate obavezno da sedite u laboratoriji tj. u čekaonici u slučaju da vam pozli. Neke trudnice osećaju mučninu i malaksalost ili blagu vrtoglavicu. Takođe, ukolike povratite nakon ispijanja rastvora test radite ponovo za dan, dva.

Ja nisam imala nikakva loša iskustva sa ovim testom - ni mučninu prilikom ispijanja glukoze ni posle, niti sam povraćala, ali pričala sam sa nekoliko trudnica kojima se smučilo prilikom ispijanja. To je, kao i sve u trudnoći, individualno. Rastvor jeste prilično sladak i bljutavog ukusa, ali ja sam ga ispila brzo, na iskap ili što bi rekli na eks kako ne bi imala mučninu jer sam se prethodno raspitala o testu i čula različita iskustva koja sam vam prenela. Naravno, svaka žena u trudnoći reaguje različito na ukuse i mirise tako da vam niko ne može garantovati da li ćete imati mučninu ili povratiti bez obzira na to kako ste popili rastvor.

Referentna vrednost odnosno granica za nivo glukoze u krvi je 7 mmol/L tako da je sve preko toga povišen šećer u krvi. Devojke i žene sa kojima sam pričala kao i ja nisu imale povišen nivo glukoze tako da nemojte mnogo da se opterećujete i razmišljate ako vas ginekolog uputi da radite ovaj nalaz. To je jedna od obaveznih preventivnih analiza i nemojte misliti da će rezultati biti loši. Prema nekim podacima koje sam našla na internetu kod oko trećine trudnica ovaj test pokaže povišenu glukozu tako da više od 60 odsto njih nema rizik od pojave dijabetesa. Ono što treba da imate na umu je to da je rastvor glukoze veoma sladak i bljutav, bar po mom ukusu, i na to svakako treba da se pripremite ukoliko budete bilo potrebe da radite test. 

Коментари