CTG pregled u trudnoći

CTG pregled u trudnoći

U većini bolnica i klinika po ulasku u deveti mesec trudnice idu na CTG pregled pomoću koga se prati rad srca bebe kao i postojanje i jačina porođajnih kontrakcija. U slučaju da pokaže neke nepravilnosti u srčanom radu ili eventualne kontrakcije ginekolog će trudnicu pregledati ručno kako bi video da li je grlić otvoren, a potom će na stomak trudnice prisloniti stetoskop (metalna trubica) kako bi oslušnuo otkucaje srca bebe ili će snimiti stomak ultrazvukom koji prati tzv. tonove srca.

Kako izgleda pregled na CTG aparatu

Pregled na CTG aparatu izgleda tako što trudnica legne na stranu ili na leđa, a doktor ili medicinska sestra na njen stomak postavi pojaseve - kaiševe od lastiša koji se prikopčaju na dva plastična monitora od kojih jedan meri puls odnosno brzinu otkucaja srca kod bebe,  a drugi jačinu kontrakcija. Pored kreveta na kom trudnica leži stoji CTG aparat iz koga izlazi papirna traka na kojoj se očitavaju otkucaji srca i kontrakcije. CTG pregled traje od 20 minuta do pola sata uglavnom. Normalan puls bebe je od 110 do 160 i sve izvan tih vrednosti razlog je za dodatne preglede.

Isečak jednog od mojih poslednjih CTG nalaza. Crna linija u donjoj tabeli pokazuje jačinu kontrakcija od 0 do 100 (na ovoj traci jačina je bila od 0 do 40 - gotovo i da ih nema). Isprekidana crna linija u gornjem delu pokazuje otkucaje srca (puls) bebe  se čestim "prekidima" jer se moja beba konstantno ritala i okretala levo, desno zbog čega rezultat nije validan.


Merenje jačine kontrakcija - moje iskustvo

Jačina kontrakcija meri se od 0 do 100. Ukoliko su kontrakcije veće od 60 ginekolog će uraditi ručni pregled kako bi video da li je grlić počeo da se otvara. Kontrakcije jačine od 80 do 100 svrstavaju se u porođajne. Problem je što u devetom mesecu ovaj aparat može očitati pretporođajne tzv. Brekston Hiks kontrakcije koje su "lažne" jer porođaj još nije počeo, ali one predstavljaju grčenje mišića materice kao pripremu za porođaj.

U mom slučaju CTG aparat pokazao se kao nepouzdan jer mi je dva puta izmerio kontrakcije jačine od 80 do 100, a kada me je ginekolog pregledao grlić nije bio ni milimetar otvoren i porođaj nije bio ni na vidiku da bi nekoliko dana pred porođaj očitavao kontrakcije jačine od 0 do 40 što je ukazivalo da su kontrakcije slabe i da porođaj nije krenuo. CTG pregled u devetom mesecu radila sam na svakih pet do sedam dana i očigledno da su oscilacije u razultatima bile ogromne odnosno da je CTG uređaj očitavao lažne "porođajne" kontrakcije.

Merenje brzine otkucaja srca bebe - moje iskustvo i mane CTG aparata

Ultrazvučni snimak sa očitanim tonovima srca bebe u dnu
Druga mana ovog aparata je što se monitor za merenje pulsa bebe postavlja na mestu gde se otkucaji srca bebe jasno i glasno čuju pošto CTG ima zvučnike koji reprodukuju zvuk otkucaja, a u slučaju da ih aparat ne registruje čuje se zvuk pištanja dok se na papirnoj traci pojavljuje isprekidana linija jer "nema pulsa" odnosno aparat ga nije zabeležio. To znači da ako je beba mirna i ne mrda se, ne okreće levo, desno, ne menja položaj rezultat će biti validan. U suprotnom, ako je beba nemirna kao što se moja devojčica stalno pomerala i ritala na svakih minut, dva ili nekoliko sekundi čuje se pištanje jer CTG tada ne registruje puls bebe što se takođe dogodilo dva puta pa mi je ginekolog jednom prislonio stetoskop (trubicu) jače kako bi dobro čuo otkucaje što je malo i bolelo,  a takođe mi je pomoću ultrazvuka očitao srčane tonove koji su bili u redu i normalni. Prilikom tog pregleda medicinska sestra je zbog stalnog pištanja nekoliko puta nameštala monitor na mesto gde se jasno čuju otkucaji, ali bezuspešno jer se Lenka nije smirivala tako da rezultat na traci nije bio važeći. Jednom sam zbog "isprekidanih otkucaja"ponovo radila pregled posle dvadesetak minuta na drugom CTG aparatu i nalaz je bio u redu i normalan.

Prednosti i mane CTG pregleda

Sveukupni utisak je da je CTG dobra priprema za porođaj jer kada čujete otkucaje srca bebe vi se praktično psihički pripremate za porođaj bar je tako bilo u mom slučaju kao i kod nekih trudnica sa kojima sam pričala. Naravno on može da očita prave kontrakcije kao i nepravilan puls kod bebe, ali može i da zavara. Sa mnom je ležala porodilja koju su hitno operisali na carski rez jer je CTG pokazao usporen puls odnosno ispod normalnih vrednosti.

Saveti i preporuke za CTG pregled 

Tako da i ako čujete pištanje nemojte da paničite jer se bebe često pomeraju. I još jedna stvar ako vam pozli, bude vam muka ili se osećate malaksalo tokom pregleda okrenite se na stranu ukoliko ste na leđima i dišite duboko. To je inače zvanična preporuka i napomena koja je bila istaknuta u ambulantama sa CTG aparatom. Ja sam imala napad panike jer su otkucaji bili nepravilni usled pomeranja i čulo se pištanje. Ležala sam sama u zamračenoj sobi na leđima i u roku od dva, tri minuta bila sam skroz mokra jer me je oblio hladan znoj. Kad su ušli sestra i doktor i videli me bili su čudu. Moj ginekolog mi je tada rekao da sam celu trudnoću super iznela i da ne paničim.

Toliko iz mog ugla o pregledu na CTG aparatu. Pišite mi i vaša iskustva.


Коментари